Problemy wieku dziecięcego


Dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym stają przed szeregiem wyzwań i nowych zadań rozwojowych. Uczą się nawiązywania relacji rówieśniczych, odkrywają świat społeczny, w którym muszą nauczyć się przestrzegać określonych zasad i reguł, uczą się w jaki sposób wyrażać swoje potrzeby, komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi. Jest to też taki czas w życiu dziecka, gdy uczy się ono kontrolowania i wyrażania emocji w sposób społecznie akceptowany. W tym okresie stają się bardziej samodzielne, spędzają coraz więcej czasu wśród rówieśników w przedszkolu i szkole, a mniej z rodzicami.

Jest to okres intensywnego rozwoju i wielu zmian. Dziecko podejmuje nowe role społeczne: przedszkolaka lub ucznia, kolegi, brata lub siostry. Gdy wychodzi z bezpiecznego, rodzinnego środowiska na spotkanie świata społecznego mogą pojawić się różne trudności, często niezrozumiałe i niepokojące dla rodziców.

Niektóre dzieci przejawiają trudności w separowaniu się od rodziców i adaptowaniu w nowym środowisku. Takie dzieci reagują silnym lękiem, który utrudnia im funkcjonowanie w przedszkolu czy w szkole. Niektóre dzieci, często z powodów środowiskowych jak i ich temperamentu, przejawiają obniżoną samoocenę, postrzegają siebie przez pryzmat tego, co im nie wyszło, nie dostrzegając swoich mocnych stron czy zalet. Część dzieci przejawia trudności w dostosowaniu do zasad, wchodzą w konflikty z dorosłymi, a często również z rówieśnikami. Bywa, że zachowują się agresyjnie, próbują narzucać swoje zdanie zapominając i nie szanując potrzeb innych, co może wiązać się z odrzuceniem, wykluczeniem z zabaw.

Psycholog może pomóc zrozumieć przyczyny trudności dziecka, psychoedukacja rodziców i wsparcie psychologiczne mogą pomóc w tym, by ten wyjątkowy i pełen wyzwań okres był dobrym startem w dorastanie.